ویزا شینگن

ویزای شینگن ( Schengen Visa ) چیست؟

ویزای شینگن سندی است که توسط یک مقام مربوطه صادر می‌شود و به دارنده آن اجازه می‌دهد به یکی از امضاکنندگان موافقتنامه شینگن یا به منطقه شینگن سفر کند.
منطقه شینگن شامل 26 کشور عضو است که از این تعداد 22 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند. کشورهایی مانند نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن اشتاین اعضای اتحادیه اروپا نیستند، اما به توافقنامه شینگن پیوسته اند و به سیاست حرکت آزاد در منطقه شنگن احترام می گذارند.
ویزای شینگن به صورت برچسبی که روی پاسپورت چسبانده می شود صادر می شود و ظاهر آن برای همه کشورهای حوزه شینگن یکسان است.
چندین نوع ویزای شینگن وجود دارد. اعتبار ویزای شینگن به هدف سفر بستگی دارد.ویزای شینگن برای آسان‌تر و سریع‌تر کردن سفر بین تمام کشورهای اتحادیه اروپا که برای این توافق نامه امضا کرده‌اند معرفی شد. هنگامی که یک کشور عضو شینگن ویزا صادر کرد، دارنده آن ویزا می تواند آزادانه بین کشورهای عضو حرکت کند. این امر از نیاز به درخواست چندین ویزا جلوگیری می کند و هزینه و کاغذبازی را کاهش می دهد.

چه کسانی به ویزای شینگن نیاز دارند

منطقه شینگن بیشتر کشورهای اروپایی را در بر می گیرد. استثناها بریتانیا و امضاکنندگان آینده توافقنامه شینگن هستند: رومانی، بلغارستان، کرواسی، قبرس و ایرلند. نروژ، سوئیس، لیختن اشتاین و ایسلند نیز در منطقه شنگن هستند، اگرچه آنها اعضای اتحادیه اروپا نیستند.
اتباع کشورهای شنگن برای سفر به سایر کشورهای حوزه شنگن نیازی به ویزا ندارند. با این حال، اگر قصد دارند اقامت خود را به کشور دیگری از منطقه شینگن منتقل کنند، باید مجوز اقامت دریافت کنند.
شهروندان کشورهای زیر در صورت تمایل به بازدید از قلمرو کشوری که طرف قرارداد شینگن است، نیاز به ویزای شینگن دارند: ایران ، تاجیکستان ، تایلند ، ترکیه ، آفریقای جنوبی ، ویتنام و ....

شرایط خاص در دریافت ویزای شینگن

اعضای خانواده یک شهروند یک کشور اتحادیه اروپا/EFTA ممکن است برای دریافت ویزای شینگن از یک روش ساده و سریعتر استفاده کنند. اما این امتیاز فقط برای نزدیکترین اعضای خانواده مجاز است و ملاقات با یکی از اعضای خانواده باید ثابت شود.
در صورتی که با یک شهروند یک کشور شینگن ازدواج می کنید و خود شهروند یک کشور شینگن نیستید، باید برای این منظور برای ویزای شینگن ویژه درخواست دهید. شرح مراحل و لیست مدارک مورد نیاز برای ازدواج در یکی از کشورهای شینگن در وب سایت سفارت کشوری که قصد ازدواج در آن را دارید قرار داده شده است.

ویزای شینگن نوع A 

شهروندان کشورهای زیر باید ویزای ترانزیت فرودگاهی (اصطلاحاً ویزای شینگن نوع A) را در طول ترانزیت خود در برخی از فرودگاه های منطقه شینگن داشته باشند.
اتباع کشورهای فوق در صورتی که:

   1)  دارای مجوز اقامت صادر شده توسط هر یک از کشورهای شینگن یا داشتن ویزای شینگن برای بازدید کوتاه یا طولانی تر
   2)  دارای مجوز اقامت در آندورا، کانادا، ژاپن، سن مارینو یا ایالات متحده آمریکا
   3)  داشتن ویزای شنگن معتبر یا ویزا که اجازه ورود به هر یک از کشورهای EFTA، کانادا، ژاپن یا ایالات متحده را می دهد
   4)  اعضای نزدیک خانواده شهروند یک کشور اتحادیه اروپا هستند
  5 ) داشتن پاسپورت دیپلماتیک
با این حال استثناهایی وجود دارد. شهروندان برخی از کشورهای خارج از حوزه شینگن در صورت تمایل به بازدید از یک کشور شینگن، نیازی به درخواست ویزای شینگن ندارند.

چه کشورهایی برای اقامت کوتاه مدت نیاز به ویزای شینگن ندارند؟

شهروندان کشورهای زیر برای اقامت کوتاه مدت تا 90 روز یا برای عبور از منطقه شنگن نیازی به ویزا ندارند:
 آندورا ، آنتیگوا و باربودا ، آرژانتین ، استرالیا ، باهاما ، باربادوس ، برزیل ، برونئی دارالسلام ، بلغارستان ، کانادا ، شیلی ، کاستاریکا ، کرواسی ، قبرس ، سالوادور ، گواتمالا ، سریر مقدس (شهر واتیکان) ، هندوراس ، اسرائیل ، ژاپن ، مقدونیه ، مالزی ، موریس ، مکزیک ، موناکو ، مونته نگرو ، نیوزلند ،نیکاراگوئه ، پاناما ، پاراگوئه ، رومانی ، سنت کیتس و نویس ، سن مارینو ، صربستان ، سیشل ، سنگاپور ، کره جنوبی ، ایالات متحده آمریکا ، اروگوئه ، ونزوئلا
 نکته : اتباع بریتانیایی خارج از کشور از ویزای شینگن معاف هستند.

سوالات متداول

  • ویزای شینگن چیست؟
    ویزای شینگن سندی است که توسط یک مقام مربوطه صادر می‌شود و به دارنده آن اجازه می‌دهد به یکی از امضاکنندگان موافقتنامه شینگن یا به منطقه شنگن سفر کند. ویزای شینگن برای آسان‌تر و سریع‌تر کردن سفر بین تمام کشورهای اتحادیه اروپا که برای این توافق نامه امضا کرده‌اند معرفی شد.
  • کدام کشورها جزء منطقه شینگن هستند؟
    منطقه شنگن شامل 26 کشور عضو است. این کشورها عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی. ، اسپانیا، سوئد و سوئیس.
  • چه کسانی به ویزای شینگن نیاز ندارند؟
    منطقه شینگن بیشتر کشورهای اروپایی را در بر می گیرد. استثناها بریتانیا و امضاکنندگان آینده توافقنامه شینگن هستند. رومانی، بلغارستان، کرواسی، قبرس و ایرلند ، نروژ، سوئیس، لیختن اشتاین و ایسلند نیز در منطقه شنگن هستند، اگرچه آنها اعضای اتحادیه اروپا نیستند. اتباع کشورهای شنگن برای سفر به سایر کشورهای حوزه شنگن نیازی به ویزا ندارند. با این حال، اگر قصد دارند اقامت خود را به کشور دیگری از منطقه شینگن منتقل کنند، باید مجوز اقامت دریافت کنند. همچنین، شهروندان امارات تنها به پاسپورت معتبر (برای اقامت کوتاه تا 90 روز) برای ورود به هر یک از کشورهای شنگن نیاز دارند.
  • هزینه ویزای شینگن چقدر است؟
    هزینه ویزای شینگن 60 یورو است. ویزا برای کودکان زیر 6 سال رایگان است. هزینه برای کودکان 6 تا 12 سال 35 یورو است.
  • شرایط عکس ویزای شینگن چیست؟
    دو عکس یکسان باید ارسال شود و فقط عکس های رنگی قابل قبول است. عکس ها نباید بیشتر از 6 ماه از آنها گذشته باشند. عکس ها باید در فرمت مورد نیاز (3x4) ارسال شوند.
  • چه مدت قبل از تاریخ برنامه ریزی شده برای عزیمت می توانم برای ویزا اقدام کنم؟
    شما می توانید درخواست ویزا را 3 ماه قبل از تاریخ برنامه ریزی شده خود برای خروج ارسال کنید.
مشاوره رایگان